Tietoja minusta

Oma kuva
naimisissa, eläkkeellä oleva nainen.elämästä nautiskelija ja nykyään aika hitaalla käyvä tyyppi.mikäs kiire se valmiissa maailmassa on?

1.12.2024

Muistelu vol 3 ja uuden reissun suunnittelua

Aloitetaan muistelulla. Vuonna 2022 lähdettiin ensimmäisen kerran Norjaan retkeilyautolla. Maa teki niin suuren vaikutuksen , että viime syksynä oltiin uudestaan ja tulevana syksynä mennään taas!

Ensimmäisellä reissulla ajettiin  Naantali-Sastamala-Oulu johon jäimme yöksi. Siellä oli mahdollisuus olla ilmaiseksi Best Caravanin parkkiksella ja sai vielä sähköäkin.Seuraavana päivänä ylitettiin raja Näätämössä ja suuntana Pykeija.Olimme ajoissa paikalla joten ehdimme kävellä siellä ja ihastella paikkaa.

Seuraavan päivän suunnitelma oli selvä. Olisimme Pykeijassa, kävisimme saunomassa ja uimassa ja illalla syömään kuningasrapuja.

Aamulla mieheni soitti ja yritti varata meille saunavuoroa. Sitä ei voinut tehdä puhelimessa vaan varaus piti tehdä netin kautta. Varaus meni  loistavasti mutta kun se piti maksaa, se ei onnistunut vaikka yritettiin useamman kerran.Oli vielä sateinen päivä niin päätettiin ettei jäädä sinne autoon istumaan ja odottamaan iltaa , että päästää syömään.

Ei muuta kun matkalle.Jäimme yöksi Vesisaareen camping alueelle Veströ Jakobselv camping.Se oli jonkinlainen uskonnollinen paikka . Alue oli siisti, siellä oli ihana kota jossa polttopuita ja todella edullinen.

Seuraavana päivänä ajoimme Vuoreijaan ja kävimme kävelemässä linnakkeessa.

Reissu oli edestakaisin ja jatkettiinkin siitä sitten Porsangeriin asti.Kun luen lokikirjaani olen merkannut välillä oli tosi kuoppainen tie,sitten taas aivan loistava.Tuntereita ylös ja alas serpentiini teitä.Nähtiin lampaita,lehmiä,hevosia,poroja ja yksi riekko.Välillä satoi oikein kunnolla ja sitten paistoi aurinko. jaa-ah mikähän tuo riekko on oikein ollut??

Yö vietettiin tosi kivalla camping alueella.Harmi kun en ole kirjannut paikan nimeä mihinkään mutta sen olen kirjoittanut että suihkussa oli "talon puolesta kaikki" jopa topz-puikkoja.

Ja kun suihkussa oltiin aamulla käyty jatkettiin matkaa. Meidän alakerran naapurit olivat samaan aikaa Norjassa ( he meidät saivat innostumaan sinne lähtemäänkin).Oltiin eri suuntaan menossa mutta treffattiin toisemme yhdellä parkkipaikalla.

Näin iloisesti me otettiin heidät vastaan kun he tulivat!

Taas oli suunnitteilla mennä syömään kuningasrapuja erääseen bistroon.Paikassa ei ollut ainuttakaan ruokailevaa ihmistä ainoastaan yksi vähän puliveivarin näköinen mies oli baaritiskillä kaljalla. Mutta ei heillä kyllä ollut rapujakaan vaikka jossain nettisivulla niin luki!

Katsottiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi käydä ostamassa kaupasta ruokaa ja ihan itse kokata autossa. Ostettiin myös pakkaseen turskankieliä jotka sitten toimme kotiin.

Vähitellen piti alkaa suunnitellemaan kotiin paluuta. Kävimme Bjerkvikissä outlet myymälässä. Kaksi hienoa täyttä villaa olevaa villapuseroa+t-paita+sormikkaat+kalsareita 170.00€

Yhden yön olimme vielä Narvikissa jossa matkailuautoille oli parkkipaikka kaupungissa ja maksoi sähköineen 25€.Siellä olikin ainut kerta kun käytiin ravintolassa syömässä-se ei ole halpaa lystiä norjassa ollenkaan.Kävimme thaikkupaikassa jossa 2xannos ja yksi valkkaripll oli noin 100€.Parkkipaikalla hyöri ja pyöri  hyvinvoivan oloinen kettu jolle minäkin sitten syötin makkaraa.

Siitä seuraavana päivänä täräytettiin vauhdilla ruotsin läpi. Majoituttiin Lapin lomamökit ja camping alueelle. Meille tulee vieläkin vesi kielelle kun muistelemme miten hyviä ranskalaisia siellä ravintolassa oli! Ruoka ja palvelu oli muutenkin loistavaa mutta ne ranskalaiset on jääneet lähtemättömästi mieleen.

Vähän vielä pyörittiin suomen puolella eri paikoissa kun oli vuokra-aikaa jäljellä autossa.

Tuolla reissulla oli sateista melkein joka päivä mutta ei se meitä haitannut.

Uuden reissun suunnittelu on jo alkanut todella! Ennen meidän eurooppaturneeta, mieheni oli  sitä mieltä "ei kai nyt taas Norjaan!" Sanoin ettei hänen ole pakko lähteä mutta minä ainakin menen.No, onneksi hänen mielensä on muuttunut!

Vuokrattiin sama retkeilyauto mikä oli meille viime vuonnakin ja edellisvuonna oli samanlainen mutta vuokrattuna toisesta paikasta. Me ollaan niin tykästytty Volkswagen Grand Californiaan.Nyt kun kolmatta kertaa lähdettään liikenteeseen on kaikki tuttua autossa. Jokaisella tavaralla on oma paikkansa -mitään ei tarvitse etsiä. Kun se kenkälusikka on ollut jo kaksi reissua samassa kolossa niin se on siellä tulevallakin reissulla.

Suunnitelmissa on ylittää raja Kilpisjärven kohdalta ja mennä Senjaan. Sieltä me lähdetään rauhassa ajelemaan Rv17 eli Kystriksveien eli valtatie 17. Rv17 markkinoi itseään "maailman kauneimpana matkailutienä". Sen mitä olen siihen ehtinyt nyt perehtyä ja lukenut matkakertomuksia se tuntuu tosi mielenkiintoiselta.

Tämä reissu tehdään vasta syyskuussa mutta toivotaan , että meille tulee koiranhoitokeikka Strasbourgiin heinäkuussa!